Dmitrij Andrejevič Prokofjev. Prokofjev Dmitrij Andrejevič - Zaklada Siricoelo

Budućnost Bitcoina, znanosti i svemirskih lansiranja u Rusiji - odakle će doći, kako će naše gospodarstvo to osigurati. Ekonomist Dmitrij Prokofjev objašnjava.

Ekonomija u Rusiji je 2017. porasla za dva posto, a broj lansiranja u svemir do tada se prepolovio. Riječi godine bile su: obnova, bitcoin i hype. Fontanka nastavlja pitati stručnjake o ovim i drugim događajima iz prošle godine - a oni daju potpuno različite odgovore. Satiričar Mikhail Zhvanetsky jednostavno čeka "kucanje odozdo". Ekonomist Vladislav Inozemtsev objašnjava kako će se Putin 3.0 razlikovati od predsjednika izabranog prije 18 godina. Zamjenik Boris Vishnevsky vjeruje da neće biti Putina 3.0, na njegovo mjesto doći će drugi političar. Povjesničar Alexey Miller govori tko je naučio Putina birati nasljednike. Publicist Aleksandar Nevzorov traži i pronalazi "glavnog nitkova zemlje". Politolog Valery Solovey daje predviđanja koja će se ponovno ostvariti. Sportski komentator Gennady Orlov obećava pobjede za ruske olimpijce pod bilo kojom zastavom i bez dopinga. Prihvaća dirigentsku palicu i s Fontankom razgovara o rezultatima godine ekonomist, povjesničar, potpredsjednik Lenjingradske oblasne trgovinsko-industrijske komore Dmitrij Prokofjev.

Dmitrije Andrejeviču, krajem 2017. saznali smo da BDP zemlje istodobno raste, a industrijska proizvodnja pada. Kako se to može spojiti u jedno gospodarstvo?

Zašto ste odlučili da imamo jedno gospodarstvo? Imamo ih dvije. Prva su naftne i plinske kompanije, “Rusija nafte”, kako je to točno rekao ekonomist Andrej Movčan. A drugo je sve što nije ulje. A gdje ima nafte, sve je u redu. Cijena nafte se stabilizirala, svako povećanje donosi priljev petrodolara u proračun i povećanje prihoda naftnim i plinskim korporacijama. Ali sve ostalo pada. Zamislite da se ovo događa u obitelji: jedan supružnik zarađuje sve više, drugi manje, ali ukupno imaju neki rast. Rast cijena nafte povećava sirovinsku komponentu gospodarstva i godi proračunu. Ali sve ostalo stagnira.

Može li se učiniti nešto da ova dva plovila nekako bolje komuniciraju? Tako da drugi član obitelji, ako slijedite vašu usporedbu, dobije bolji posao i počne zarađivati?

Dakle, ovaj sustav potpuno odgovara vodstvu zemlje.

- Ne, savjetuje nas da izdržimo. I smanjuje troškove.

Sam sebi ne smanjuje troškove, zar ne? Nedavno sam čuo vijest od Bloomberga: Rusija je zemlja s najvećim porastom dolarskih milijunaša.

“I naši sugrađani kupili su rekordan broj Bentleya.”

Točno. Ima ljudi kojima dobro ide. I čini se menadžmentu da su pronašli takav "kamen mudraca" za rast. Državne korporacije ostvaruju profit, a greške njihovog menadžmenta kompenziraju niskim plaćama u svim djelatnostima koje nisu vezane uz sirovine. Ali niske plaće znače da nema potražnje. Naša potražnja potrošača osigurava se uvozom, a ako nema potražnje za uvozom, nema ni potražnje za dolarima. Ali nema potražnje za dolarima - zlatne i devizne rezerve zemlje rastu. Dakle, s njihove točke gledišta, sve je u redu. Iako su ljudi ponovno počeli gomilati dolare.

Kako može postojati gospodarstvo u koje nitko ne želi ulagati, čak ni unutar države? To je poput motora koji ne dobiva gorivo: ne može trajati vječno i prije ili kasnije mora stati.

Motor našeg gospodarstva i dalje je nafta. “Posude” koje ste spomenuli i dalje komuniciraju i jedna drugoj stalno nešto baca. U svijetu ima mnogo primjera takvih gospodarstava.

- Koji biste recept predložili za rusko gospodarstvo?

Za svaku ekonomiju. Prvo, trebamo istinski neovisnu središnju banku, financijski sustav neovisan o vladi. U što se vlasti uopće ne mogu miješati. Drugo, potrebni su nam neovisni sudski postupci. I mehanizmi za provedbu sudskih odluka, neovisno o željama gazde.

- Recite mi nešto više o neovisnom tisku.

Ako prva dva uvjeta nedostaju, ostali i dalje neće raditi. Pa onda – niski porezi, jednostavna administracija i ostale “sitnice”.

- Mnogi ponavljaju ovaj recept, čini se da je sve tako jednostavno...

Ne, ovo je samo jako teško. Svoju reformu, nakon koje se kralj odbio miješati u financije, a bankarski sustav i sudovi od njega postali neovisni, Britanci nazivaju Slavnom revolucijom. Prije nje vladao je strah da bi kralj svojom moći mogao poništiti dugove i provesti pravdu, a nakon nje su stope na kredite odmah pale.

Do vremena Slavne revolucije, Britanci su već imali parlament pet stotina godina. Koliko se još možemo diviti Državnoj dumi dok krediti ne pojeftine?

Sada se sve može dogoditi vrlo brzo. Ali motivacije nema. Mnogi naši problemi proizlaze iz elementarnog straha vlasnika da jednostavno obznane svoje bogatstvo. Pogledajte nervoznu reakciju na vrhu kada netko govori o svojim palačama i avionima. Čini se: ako ste sami sigurni da sve posjedujete legalno, zašto se toliko bojite javnosti? Na TV-u je čovjek koji drži milijune u kutijama za cipele. Drži ih tamo jer ih se boji pokazati. Bolje da ih je popio, proćerdao i otišao u moskovske klubove - ipak bi to bilo korisnije za gospodarstvo. Razvijala bi se industrija zabave. Ali ne, on ih drži u kutijama. Sve dok ti ljudi imaju taj strah, mi ćemo imati svojih problema. Jer novac ne ulazi u ekonomiju.

- Predlažete li opću financijsku amnestiju kako se ljudi ne bi bojali “puštati” novac u gospodarstvo?

Umjesto toga, predlažem ovaj veliki "dogovor" između društva i vlasnika bogatstva, tko god ti ljudi bili.

- Ali ima političara koji predlažu drugi način: oduzeti nelegalno stečeno bogatstvo i podijeliti ga.

Dat ću vam primjer. Francuska, 19. stoljeće, još jedna revolucija. Zastupnički dom donosi zakon o nacionalizaciji Rothschildove banke: njezino bogatstvo mora biti vraćeno narodu. Povjerenici dolaze u Rothschild. Pita: koliko prijavljenih? Oni mu odgovaraju: pa sav Francuz, svih 30 milijuna. "Prekrasno", odgovara Rothschild. - Slažem se. Svaki francuski građanin može otići na blagajnu i primiti svojih 8 franaka.” Komesari se začude: kako - 8 franaka? Pa, odgovara Rothschild, ako to podijelite na sve, onda će svaki dobiti 8 franaka.

U Rusiji se od 2012. broj svemirskih lansiranja prepolovio: sa 33 godišnje na sedamnaest. Nedostaje li državi toliko novca da se štedi i na prostoru?

Ni oni ne štede novac. Jednostavno nema potražnje za svemirskim lansiranjima.

- Imaju li Amerikanci potražnju za komercijalnim lansiranjem?

Rusija trenutno nema nikakvih objektivnih prednosti da bi se komercijalna lansiranja naručivala kod nas. Ovo je industrija u kojoj svatko svakog poznaje. A svatko tko želi lansirati satelit savršeno dobro zna zašto je raketa pala u Rusiju. Jednom padneš, padneš dva puta - i ispada da igra nije vrijedna svijeće. Lansiranja moraju biti osigurana. Osiguravajuće društvo pita: čime ćete letjeti? Elon Musk? Dobro, ovoliko košta osiguranje. Želite li letjeti s kozmodroma Vostočni? Nažalost, iznos je drugačiji.

Znači li to da svaki ruski satelit lansiran u svjetske oceane povećava troškove budućih lansiranja, čineći ih manje isplativima za kupce?

Sigurno.

Imam još neke statistike za vas. Ruski državljanin posljednji je put dobio Nobelovu nagradu 2010. godine. Imali smo pauzu i više, ali to je bilo početkom 20. stoljeća zbog revolucija i ratova. Što trenutno koči razvoj ruske znanosti?

Pogledajmo tko su bili ti laureati 2010. godine.

- Konstantin Novoselov i Andrej Geim.

I radili su u Nizozemskoj i Engleskoj.

- Game je već bio nizozemski državljanin, ali Novoselov je Rus.

Obojica su napustili Rusiju, samo u različito vrijeme. A ovo je pitanje motivacije. Zamislite: tinejdžer s dobrim mozgom sjedi negdje i čita na internetu da je njegov sunarodnjak dobio Nobelovu nagradu. Kako ljudi oko vas reagiraju na to? Pa, bonus. Pa Nobel. Ako želite u zemlji odgajati buduće laureate, trebali ste poslati avion po Novoselova, osigurati mu najveću dvoranu u Moskvi, odlikovati ga najvišim ordenom, prikazati ga dan i noć na televiziji kao najvećeg ponosa zemlje. S vremenom će rasti broj tinejdžera u zemlji koji shvaćaju da je bavljenje znanošću cool. I roditelji ovih tinejdžera. I šefovi.

Čini mi se da se znanost još uvijek bavi iz drugih razloga. A Nobelova nagrada sama po sebi već je poticaj.

I ne kažem da ljude od znanosti treba stimulirati. Društvo treba stimulirati. Dakle, društvo drugačije tretira znanost. Što je učinio drug Staljin kada je htio vratiti Kapicu iz Engleske u SSSR? Politbiro je usvojio posebnu rezoluciju "O Kapici". Jasno je da to nije ono što motivira ljude poput Novoselova. Ali u društvu koje želi odgojiti jednog Novoselova mora odrasti tisuće tinejdžera koji žele studirati fiziku. Mora biti moderan.

- Što vas sprječava da obratite pozornost na ovo?

Postoji željezni indikator koji pokazuje što vlast zapravo zanima, što je perspektivno u zemlji: to su mjesta na koja vlast raspoređuje svoju djecu. Recimo, gdje je prije rata drug Staljin poslao svoje sinove? Najstariji je išao na topničku akademiju, najmlađi je stavljen u borbeni avion. Obojica su se borila, stariji je umro. Hruščovljev najstariji sin borio se i poginuo u zračnoj bitci. Mikojanovi sinovi su se borili, jedan je poginuo, najmlađi je postao ispitivač zrakoplova. Što to znači? Tada je bilo jasno da je vojska važna, jer su čelnici tamo slali svoju djecu. Rat je gotov - gdje je Ždanov poslao sina? Za znanost. Jurij Ždanov bio je ozbiljan kemičar. Berijin sin postao je dizajner raketa. Kao Hruščovljev najmlađi sin. Svi su tada krenuli u znanost. Ljudi su shvatili: da, znanost je ono što vođe stvarno gledaju, ona obećava. Tko je bio Brežnjevljev sin? Zamjenik ministra vanjske trgovine. I bio je zaslužan za izgradnju plinovoda. Tko je bio Andropovljev sin? Zamjenik ministra vanjskih poslova zadužen za predstavništva za trgovinu plinom i naftom.

- I narod je shvatio: u trgovinu i naftu.

Do 1980-ih ljudi su shvatili: ovamo treba poslati sav ovaj komunizam, jer pogledajte gdje vođe raspoređuju djecu. Tamo tražite budućnost zemlje. Čak i sada, da biste razumjeli kako lideri vide budućnost zemlje, morate pogledati njihovu djecu.

- Kako možete gledati na to ako sve više imaju djecu u drugim zemljama?

To je to. Ili u upravi državnih korporacija.

- Možete li predvidjeti sljedeći trend? Gdje će nova generacija tehnokrata početi smjestiti svoju djecu?

I sve je na istom mjestu. Ništa novo se nije pojavilo.

Znate li koje su riječi prepoznate kao riječi 2017. godine? Renoviranje, bitcoin i hype. Vjerojatno vas neću pitati za hype...

Da, razgovarajmo o renoviranju. Statistički, u Rusiji je 90 posto svih investicija raspoređeno u četiri područja: obnova Moskve, most preko tjesnaca, plinovod Snaga Sibira i još neki projekti na Dalekom istoku. Svi. Ostalo su lokalni projekti, uz potporu lokalnih vlasti.

Kao ovo? Sve su to projekti koji ne mogu vratiti uloženo, neće donijeti prihod. Općenito su neprofitabilni.

Dakle, ne ostvaruju nikakav prihod. Ali neki ekonomisti, koji su očito čitali Keynesov udžbenik u popularnoj verziji, imaju ovu ideju: ako uložimo novac u nešto, to će sigurno imati višestruki učinak. Kad gradimo most, dobavljači, recimo, lopata zarade, a onda će si nešto kupiti.

- Nije li tako?

Stvarno je ovako funkcioniralo. U Africi 1960-ih. Tamo su izgradili cestu do mora - i to je naglo povećalo BDP po glavi stanovnika. Prije toga BDP je bio 100 dolara, a sada je odmah postao dvjesto dolara. Ali mi još uvijek nismo Afrika.

- Dakle, treba ulagati u očito neisplative projekte, poput obnove?

Ljudi ulažu u takve projekte jer postoje ljudi koji se bogate upravo na tim projektima. Sjećate se, postojao je takav staljinistički narodni komesar - drug Kaganovič? Rekao je: svaka nesreća ima ime, srednje i prezime. Dakle, svaka proračunska milijarda potrošena na kojekakve mutne projekte također ima ime, patronim i prezime.

Na drugom mjestu po popularnosti je riječ "bitcoin". Zašto naše vlasti toliko ne vole kriptovalute? Nije li ovo način da se zemlja osamostali od dolara?

Ovo je način da ljudi steknu neovisnost o rublji. Osjeti razliku. Što je tako fascinantno kod Bitcoina? Donedavno je “ovo” koštalo 10 centi, a odjednom bum – košta deset tisuća dolara.

- A druga stvar je da novac nastaje ni iz čega.

Ne "ni iz čega", nego iz matematičkog algoritma, iz struje, iz tehnologije. A što je najvažnije, vlasti na njega stvarno ne mogu utjecati. Ovo je potpuno neovisna stvar. Ali matematiku ne možete prevariti. Zapravo, Bitcoin je samo neka vrsta obračunske jedinice. Iako u budućnosti može obavljati sve funkcije novca. Može služiti kao sredstvo plaćanja, može služiti kao pohrana vrijednosti, može osigurati transakcije.

- Što je potrebno da ova jedinica počne služiti kao takvo sredstvo? Može li se pretvoriti u pravi novac?

Ovo je već novac.

- Ne, novcem kojim se može platiti u trgovini.

Novac može biti sve što smatramo da je. Zašto komad papira od 100 rubalja ima ikakvu vrijednost?

- Zato što ima robni ekvivalent.

I zato što znamo da ga možemo zamijeniti za ovaj ekvivalent. Na isti način možemo znati da ćemo kupiti neku robu kriptovalutom. Što više ljudi želi koristiti bitcoine, to će više izgledati kao pravi novac. Uspon Bitcoina bit će osiguran ako američka vlada iznenada odluči ubirati porez od njih. Iako doista još nema puno ljudi spremnih koristiti ga.

Osoba koja se odluči koristiti kriptovalutu mora razumjeti kako ta stvar funkcionira, odakle dolazi?

Ne, njemu je dovoljno znati da određenu robu može platiti određenom količinom kriptovalute. Nekad davno, novčanica je bila jednostavno zadužnica, obveza zajmoprimca da plati vjerovniku, na primjer, u zlatu. Prodavatelja uopće nije zanimalo tko je iskovao zlatnik. Bitno je da je to bio pravi komad zlata. Tada je postalo jasno da se izračuni mogu napraviti i bez pravog zlata. Dovoljno je da zajmoprimac podigne takvu potvrdu i zapravo pristane osigurati svoj dug kreditiranjem drugih zajmoprimaca. Dajući im npr. svoju robu. Tako je započeo ciklus novca. U početku je novac bio "privatan", a zatim je svaki ured pokušao ponuditi svoje obračunske jedinice. Postojala je prirodna selekcija: IOU banaka koje su se ponašale najkorektnije imale su sve veću potražnju. Ista stvar će se na kraju dogoditi s kriptovalutama. Oni koji će se ponašati najkorektnije bit će traženi, odnosno neće dopustiti preveliku ponudu i osigurat će veliku brzinu obračuna. I jednog dana će možda zamijeniti uobičajeni novac.

Razgovarala Irina Tumakova, Fontanka.ru

Budućnost Bitcoina, znanosti i svemirskih lansiranja u Rusiji - odakle će doći, kako će naše gospodarstvo to osigurati. Ekonomist Dmitrij Prokofjev objašnjava.

snimka zaslona s youtube stranice

Ekonomija u Rusiji je 2017. porasla za dva posto, a broj lansiranja u svemir do tada se prepolovio. Riječi godine bile su: obnova, bitcoin i hype. Fontanka nastavlja pitati stručnjake o ovim i drugim događajima iz prošle godine - a oni daju potpuno različite odgovore. Satiričar samo čeka "kucanje odozdo". Ekonomist objašnjava kako će se Putin 3.0 razlikovati od predsjednika izabranog prije 18 godina. Zamjenik vjeruje da neće biti Putina 3.0, na njegovo mjesto doći će drugi političar. Povjesničar govori tko je naučio Putina birati nasljednike. Publicist traži i nalazi “glavnog nitkova države”. Politolog daje predviđanja koja će se opet ostvariti. Sportski komentator obećava pobjede ruskim olimpijcima pod bilo kojom zastavom i bez dopinga. Prihvaća dirigentsku palicu i s Fontankom razgovara o rezultatima godine ekonomist, povjesničar, potpredsjednik Lenjingradske oblasne trgovinsko-industrijske komore Dmitrij Prokofjev.

- Dmitrije Andrejeviču, krajem 2017. saznali smo da BDP zemlje istovremeno raste, a industrijska proizvodnja pada. Kako se to može spojiti u jednu ekonomiju?

Zašto ste odlučili da imamo jedno gospodarstvo? Imamo ih dvije. Prva su naftne i plinske kompanije, "Russia Oil", kako je to točno rekao ekonomist Andrei Movchan. A drugo je sve što nije ulje. A gdje ima nafte, sve je u redu. Cijena nafte se stabilizirala, svako povećanje rezultira priljevom petrodolara u proračun i povećanjem prihoda naftnih i plinskih korporacija. Ali sve ostalo pada. Zamislite da se ovo događa u obitelji: jedan supružnik zarađuje sve više, drugi manje, ali ukupno imaju neki rast. Rast cijena nafte povećava sirovinsku komponentu gospodarstva i godi proračunu. Ali sve ostalo stagnira.

- Može li se nešto učiniti da ova dva plovila nekako bolje komuniciraju? Tako da drugi član obitelji, ako slijedite vašu usporedbu, dobije bolji posao i počne zarađivati?

Dakle, ovaj sustav potpuno odgovara vodstvu zemlje.

- Ne, savjetuje nas da izdržimo. I smanjuje troškove.

Sam sebi ne smanjuje troškove, zar ne? Nedavno sam čuo vijest od Bloomberga: Rusija je zemlja s najvećim porastom dolarskih milijunaša.

“I naši sugrađani kupili su rekordan broj Bentleya.”

Točno. Ima ljudi kojima dobro ide. I čini se menadžmentu da su pronašli takav "kamen mudraca" za rast. Državne korporacije ostvaruju profit, a greške njihovog menadžmenta kompenziraju niskim plaćama u svim djelatnostima koje nisu vezane uz sirovine. Ali niske plaće znače da nema potražnje. Naša potražnja potrošača osigurava se uvozom, a ako nema potražnje za uvozom, nema ni potražnje za dolarima. Ali nema potražnje za dolarima - zlatne i devizne rezerve zemlje rastu. Dakle, s njihove točke gledišta, sve je u redu. Iako su ljudi ponovno počeli gomilati dolare.

- Kako može postojati gospodarstvo u koje nitko neće ulagati, čak ni unutar države? To je poput motora koji ne dobiva gorivo: ne može trajati vječno i prije ili kasnije mora stati.

Motor našeg gospodarstva i dalje je nafta. “Posude” koje ste spomenuli i dalje komuniciraju i jedna drugoj stalno nešto baca. U svijetu ima mnogo primjera takvih gospodarstava.

- Koji biste recept predložili za rusko gospodarstvo?

Za svaku ekonomiju. Prvo, trebamo istinski neovisnu središnju banku, financijski sustav neovisan o vladi. U što se vlasti uopće ne mogu miješati. Drugo, potrebni su nam neovisni sudski postupci. I mehanizmi za provedbu sudskih odluka, neovisno o željama gazde.

- Recite mi nešto više o neovisnom tisku.

Ako prva dva uvjeta nedostaju, ostali i dalje neće raditi. Pa onda – niski porezi, jednostavna administracija i ostale “sitnice”.

- Mnogi ponavljaju ovaj recept, čini se da je sve tako jednostavno...

Ne, ovo je samo jako teško. Britanci svoju reformu, nakon koje se kralj odbio miješati u financije, a bankarski sustav i sudovi od njega postali neovisni, nazivaju Slavnom revolucijom. Prije nje postojao je strah da bi kralj svojom moći mogao poništiti dugove i provesti pravdu, a nakon nje su stope na kredite odmah pale.

- Do vremena Slavne revolucije, Britanci su već imali parlament pet stotina godina. Koliko se još možemo diviti Državnoj dumi dok krediti ne pojeftine?

Sada se sve može dogoditi vrlo brzo. Ali motivacije nema. Mnogi naši problemi proizlaze iz elementarnog straha vlasnika da jednostavno obznane svoje bogatstvo. Pogledajte nervoznu reakciju na vrhu kada netko govori o svojim palačama i avionima. Čini se: ako ste sami sigurni da sve posjedujete legalno, zašto se toliko bojite javnosti? Na TV-u je čovjek koji drži milijune u kutijama za cipele. Drži ih tamo jer ih se boji pokazati. Bolje da ih je popio, rasipao i izlazio po moskovskim klubovima - ipak bi to bilo korisnije za gospodarstvo. Razvijala bi se industrija zabave. Ali ne, on ih drži u kutijama. Sve dok ti ljudi imaju taj strah, mi ćemo imati svojih problema. Jer novac ne ulazi u ekonomiju.

- Predlažete li opću financijsku amnestiju kako se ljudi ne bi bojali “puštati” novac u gospodarstvo?

Umjesto toga, predlažem ovaj veliki "dogovor" između društva i vlasnika bogatstva, tko god ti ljudi bili.

- Ali ima političara koji predlažu drugi način: oduzeti nelegalno stečeno bogatstvo i podijeliti ga.

Dat ću vam primjer. Francuska, 19. stoljeće, još jedna revolucija. Zastupnički dom donosi zakon o nacionalizaciji Rothschildove banke: njezino bogatstvo mora biti vraćeno narodu. Povjerenici dolaze u Rothschild. Pita: koliko prijavljenih? Oni mu odgovaraju: pa sav Francuz, svih 30 milijuna. "Prekrasno", odgovara Rothschild. - Slažem se. Svaki građanin Francuske može otići na blagajnu i primiti svojih 8 franaka.” Komesari su zaprepašteni: kako - 8 franaka? Pa, odgovara Rothschild, ako to podijelite na sve, onda će svaki dobiti 8 franaka.

- U Rusiji se od 2012. broj svemirskih lansiranja prepolovio: bila su 33 godišnje, a sada ih je sedamnaest. Zar državi toliko nedostaje novca da se štedi i na prostoru?

Ni oni ne štede novac. Jednostavno nema potražnje za svemirskim lansiranjima.

- Imaju li Amerikanci potražnju za komercijalnim lansiranjem?

Rusija trenutno nema nikakve objektivne prednosti da se komercijalna lansiranja naruče kod nas. Ovo je industrija u kojoj svatko svakog poznaje. A svatko tko želi lansirati satelit savršeno dobro zna zašto je raketa pala u Rusiju. Jednom padneš, padneš dvaput - i ispada da igra nije vrijedna svijeće. Uostalom, lansiranja moraju biti osigurana. Osiguravajuće društvo pita: s čime ćete letjeti? Elon Musk? Dobro, ovoliko košta osiguranje. Želite li letjeti s kozmodroma Vostočni? Nažalost, iznos je drugačiji.

- Znači li to da svaki ruski satelit lansiran u svjetske oceane povećava troškove budućih lansiranja, čineći ih manje isplativima za kupce?

Sigurno.

- Imam još neke statistike za vas. Ruski državljanin posljednji je put dobio Nobelovu nagradu 2010. godine. Imali smo pauzu i više, ali to je bilo početkom 20. stoljeća zbog revolucija i ratova. Što trenutno koči razvoj ruske znanosti?

Pogledajmo tko su bili ti laureati 2010. godine.

- Konstantin Novoselov i Andrej Geim.

I radili su u Nizozemskoj i Engleskoj.

- Game je već bio nizozemski državljanin, ali Novoselov je Rus.

Obojica su napustili Rusiju, samo u različito vrijeme. A ovo je pitanje motivacije. Zamislite: tinejdžer s dobrim mozgom sjedi negdje i čita na internetu da je njegov sunarodnjak dobio Nobelovu nagradu. Kako ljudi oko vas reagiraju na to? Pa, bonus. Pa Nobel. Ako želite u zemlji odgajati buduće laureate, trebali ste poslati avion po Novoselova, osigurati mu najveću dvoranu u Moskvi, odlikovati ga najvišim ordenom, prikazati ga dan i noć na televiziji kao najvećeg ponosa zemlje. S vremenom će rasti broj tinejdžera u zemlji koji shvaćaju da je bavljenje znanošću cool. I roditelji ovih tinejdžera. I šefovi.

- Čini mi se da se znanost bavi iz drugih razloga. A Nobelova nagrada sama po sebi već je poticaj.

I ne kažem da ljude od znanosti treba stimulirati. Društvo treba stimulirati. Tako da društvo drugačije tretira znanost. Što je učinio drug Staljin kada je htio vratiti Kapicu iz Engleske u SSSR? Politbiro je usvojio posebnu rezoluciju "O Kapici". Jasno je da to nije ono što motivira ljude poput Novoselova. Ali u društvu koje želi odgojiti jednog Novoselova mora postojati tisuće tinejdžera koji žele studirati fiziku. Mora biti moderan.

- Što vas sprječava da obratite pozornost na ovo?

Postoji željezni indikator koji pokazuje što vlast zapravo zanima, što je perspektivno u zemlji: to su mjesta na koja vlast raspoređuje svoju djecu. Recimo, gdje je prije rata drug Staljin poslao svoje sinove? Najstariji je išao na topničku akademiju, najmlađi je stavljen u borbeni avion. Obojica su se borila, stariji je umro. Hruščovljev najstariji sin borio se i poginuo u zračnoj bitci. Mikojanovi sinovi su se borili, jedan je poginuo, najmlađi je postao ispitivač zrakoplova. Što to znači? Tada je bilo jasno da je vojska važna, jer su čelnici tamo slali svoju djecu. Rat je gotov - gdje je Ždanov poslao sina? Za znanost. Jurij Ždanov bio je ozbiljan kemičar. Berijin sin postao je dizajner raketa. Kao Hruščovljev najmlađi sin. Svi su tada krenuli u znanost. Ljudi su shvatili: da, znanost je ono što vođe stvarno gledaju, ona obećava. Tko je bio Brežnjevljev sin? Zamjenik ministra vanjske trgovine. I bio je zaslužan za izgradnju plinovoda. Tko je bio Andropovljev sin? Zamjenik ministra vanjskih poslova zadužen za predstavništva za trgovinu plinom i naftom.

- I narod je shvatio: u trgovinu i naftu.

Do 1980-ih ljudi su shvatili: ovamo treba poslati sav ovaj komunizam, jer pogledajte gdje vođe raspoređuju djecu. Tamo tražite budućnost zemlje. Čak i sada, da biste razumjeli kako lideri vide budućnost zemlje, morate pogledati njihovu djecu.

- Kako možete gledati na to ako sve više imaju djecu u drugim zemljama?

To je to. Ili u upravi državnih korporacija.

- Možete li predvidjeti sljedeći trend? Gdje će nova generacija tehnokrata početi smjestiti svoju djecu?

I sve je na istom mjestu. Ništa novo se nije pojavilo.

- Znate li koje su riječi prepoznate kao riječi 2017. godine? Renoviranje, bitcoin i hype. Vjerojatno vas neću pitati za hype...

Da, razgovarajmo o renoviranju. Statistički, u Rusiji je 90 posto svih investicija raspoređeno u četiri područja: obnova Moskve, most preko tjesnaca, plinovod Snaga Sibira i još neki projekti na Dalekom istoku. Svi. Ostalo su lokalni projekti, uz potporu lokalnih vlasti.

- Kao ovo? Sve su to projekti koji ne mogu vratiti uloženo, neće donijeti prihod. Općenito su neprofitabilni.

Dakle, ne ostvaruju nikakav prihod. Ali neki ekonomisti, koji su očito čitali Keynesov udžbenik u popularnoj verziji, imaju ovu ideju: ako uložimo novac u nešto, to će sigurno imati višestruki učinak. Kad gradimo most, dobavljači, recimo, lopata zarade, a onda će si nešto kupiti.

- Nije li tako?

Stvarno je ovako funkcioniralo. U Africi 1960-ih. Tamo su izgradili cestu do mora - i to je naglo povećalo BDP po glavi stanovnika. Prije toga BDP je bio 100 dolara, a sada je odmah postao dvjesto dolara. Ali mi još uvijek nismo Afrika.

- Dakle, treba ulagati u očito neisplative projekte, poput obnove?

Ljudi ulažu u takve projekte jer postoje ljudi koji se bogate upravo na tim projektima. Sjećate se, postojao je takav staljinistički narodni komesar - drug Kaganovič? Rekao je: svaka nesreća ima ime, srednje i prezime. Dakle, svaka proračunska milijarda potrošena na kojekakve mutne projekte također ima ime, patronim i prezime.

- Na drugom mjestu po popularnosti je riječ "bitcoin". Zašto naše vlasti toliko ne vole kriptovalute? Nije li ovo način da se zemlja osamostali od dolara?

Ovo je način da ljudi steknu neovisnost o rublji. Osjeti razliku. Što je tako fascinantno kod Bitcoina? Donedavno je “ovo” koštalo 10 centi, a odjednom bum – košta deset tisuća dolara.

- A druga stvar je da novac nastaje ni iz čega.

Ne "ni iz čega", nego iz matematičkog algoritma, iz struje, iz tehnologije. A što je najvažnije, vlasti na njega stvarno ne mogu utjecati. Ovo je potpuno neovisna stvar. Ali matematiku ne možete prevariti. Zapravo, Bitcoin je samo neka vrsta obračunske jedinice. Iako u budućnosti može obavljati sve funkcije novca. Može služiti kao sredstvo plaćanja, može služiti kao pohrana vrijednosti, može osigurati transakcije.

- Što je potrebno da ova jedinica počne služiti kao takvo sredstvo? Može li se pretvoriti u pravi novac?

Ovo je već novac.

- Ne, novcem kojim se može platiti u trgovini.

Novac može biti sve što smatramo da je. Zašto komad papira od 100 rubalja ima ikakvu vrijednost?

- Zato što ima robni ekvivalent.

I zato što znamo da ga možemo zamijeniti za ovaj ekvivalent. Na isti način možemo znati da ćemo kupiti neku robu kriptovalutom. Što više ljudi želi koristiti bitcoine, to će više izgledati kao pravi novac. Uspon Bitcoina bit će osiguran ako američka vlada iznenada odluči ubirati porez od njih. Iako doista još nema puno ljudi spremnih koristiti ga.

– Osoba koja se odluči koristiti kriptovalutu mora razumjeti kako ta stvar funkcionira, odakle dolazi?

Ne, njemu je dovoljno znati da određenu robu može platiti određenom količinom kriptovalute. Nekad davno, novčanica je bila jednostavno zadužnica, obveza zajmoprimca da plati vjerovniku, na primjer, u zlatu. Prodavatelja uopće nije zanimalo tko je iskovao zlatnik. Bitno je da je to bio pravi komad zlata. Tada je postalo jasno da se izračuni mogu napraviti i bez pravog zlata. Dovoljno je da zajmoprimac podigne takvu potvrdu i zapravo pristane osigurati svoj dug kreditiranjem drugih zajmoprimaca. Dajući im npr. svoju robu. Tako je započeo ciklus novca. U početku je novac bio "privatan", a zatim je svaki ured pokušao ponuditi svoje obračunske jedinice. Postojala je prirodna selekcija: IOU banaka koje su se ponašale najkorektnije imale su sve veću potražnju. Ista stvar će se na kraju dogoditi s kriptovalutama. Oni koji će se ponašati najkorektnije bit će traženi, odnosno neće dopustiti preveliku ponudu i osigurat će veliku brzinu obračuna. I jednog dana će možda zamijeniti uobičajeni novac.

Razgovarala Irina Tumakova, Fontanka.ru

Potpredsjednik Lenjingradske regionalne trgovinsko-industrijske komore

Publicist i ekonomski komentator, objavljivao u listovima St. Petersburg Vedomosti, Peterburgski Kurir, časopisu Top-Manager i dr. Redoviti kolumnist novina Delovoy Petersburg.

Ekonomist, magistar znanosti međunarodnog menadžmenta (Burgundy Graduate School of Business, Francuska). Diplomirao na Programu za obuku predsjedničkih kadrova.

Rođen 1970. godine u Lenjingradu. 1990-ih je radio u transportnoj službi zračne luke Pulkovo. Od 2000. godine bavi se savjetodavnom djelatnošću u području marketinga. Od 2001. godine predaje na području marketinga, držeći tečajeve na Međunarodnom bankovnom institutu, Međuregionalnom institutu za ekonomiju i pravo, Akademiji za menadžment i ekonomiju te Ruskoj akademiji za nacionalno gospodarstvo i javnu upravu.

Autor niza članaka posvećenih problemima upravljanja marketinškim aktivnostima poduzeća. Od 2007. do 2009. - urednik odjela časopisa "Struka - Ravnatelj". Od 2009. kolumnist je novina Delovoy Petersburg. Od srpnja 2012. - potpredsjednik Lenjingradske gospodarske i industrijske komore.

Razgovor ekonomista, povjesničara, potpredsjednika Lenjingradske regionalne trgovinsko-industrijske komore Dmitrija Prokofjeva s dopisnicom Fontanka.ru Irinom Tumakovom.

Dmitrije Andrejeviču, krajem 2017. saznali smo da BDP zemlje istodobno raste, a industrijska proizvodnja pada. Kako se to može spojiti u jedno gospodarstvo?

Zašto ste odlučili da imamo jedno gospodarstvo? Imamo ih dvije. Prva su naftne i plinske kompanije, “Rusija nafte”, kako je to točno rekao ekonomist Andrej Movčan. A drugo je sve što nije ulje. A gdje ima nafte, sve je u redu. Cijena nafte se stabilizirala, svako povećanje donosi priljev petrodolara u proračun i povećanje prihoda naftnim i plinskim korporacijama. Ali sve ostalo pada. Zamislite da se ovo događa u obitelji: jedan supružnik zarađuje sve više, drugi manje, ali ukupno imaju neki rast. Rast cijena nafte povećava sirovinsku komponentu gospodarstva i godi proračunu. Ali sve ostalo stagnira.

Može li se učiniti nešto da ova dva plovila nekako bolje komuniciraju? Tako da drugi član obitelji, ako slijedite vašu usporedbu, dobije bolji posao i počne zarađivati?

Dakle, ovaj sustav potpuno odgovara vodstvu zemlje.

- Ne, savjetuje nas da izdržimo. I smanjuje troškove.

Sam sebi ne smanjuje troškove, zar ne? Nedavno sam čuo vijest od Bloomberga: Rusija je zemlja s najvećim porastom dolarskih milijunaša.

“I naši sugrađani kupili su rekordan broj Bentleya.”

Točno. Ima ljudi kojima dobro ide. I čini se menadžmentu da su pronašli takav "kamen mudraca" za rast. Državne korporacije ostvaruju profit, a greške njihovog menadžmenta kompenziraju niskim plaćama u svim djelatnostima koje nisu vezane uz sirovine. Ali niske plaće znače da nema potražnje. Naša potražnja potrošača osigurava se uvozom, a ako nema potražnje za uvozom, znači da nema potražnje za dolarima. Ali nema potražnje za dolarima - zlatne i devizne rezerve zemlje rastu. Dakle, s njihove točke gledišta, sve je u redu. Iako su ljudi ponovno počeli gomilati dolare.

Kako može postojati gospodarstvo u koje nitko ne želi ulagati, čak ni unutar države? To je poput motora koji ne dobiva gorivo: ne može trajati vječno i prije ili kasnije mora stati.

Motor našeg gospodarstva i dalje je nafta. “Posude” koje ste spomenuli i dalje komuniciraju i jedna drugoj stalno nešto baca. U svijetu ima mnogo primjera takvih gospodarstava.

- Koji biste recept predložili za rusko gospodarstvo?

Za svaku ekonomiju. Prvo, trebamo istinski neovisnu središnju banku, financijski sustav neovisan o vladi. U što se vlasti uopće ne mogu miješati. Drugo, potrebni su nam neovisni sudski postupci. I mehanizmi za provedbu sudskih odluka, neovisno o željama gazde.

- Recite mi nešto više o neovisnom tisku.

Ako prva dva uvjeta nedostaju, ostali i dalje neće raditi. Pa onda - niski porezi, jednostavna administracija i druge "sitnice".

- Mnogi ponavljaju ovaj recept, čini se da je sve tako jednostavno...

Ne, ovo je samo jako teško. Svoju reformu, nakon koje se kralj odbio miješati u financije, a bankarski sustav i sudovi od njega postali neovisni, Britanci nazivaju Slavnom revolucijom. Prije nje vladao je strah da bi kralj svojom moći mogao poništiti dugove i provesti pravdu, a nakon nje su stope na kredite odmah pale.

Do vremena Slavne revolucije, Britanci su već imali parlament pet stotina godina. Koliko se još možemo diviti Državnoj dumi dok krediti ne pojeftine?

Sada se sve može dogoditi vrlo brzo. Ali motivacije nema. Mnogi naši problemi proizlaze iz elementarnog straha vlasnika da jednostavno obznane svoje bogatstvo. Pogledajte nervoznu reakciju na vrhu kada netko govori o svojim palačama i avionima. Čini se: ako ste sami sigurni da sve posjedujete legalno, zašto se toliko bojite javnosti? Na TV-u je čovjek koji drži milijune u kutijama za cipele. Drži ih tamo jer ih se boji pokazati. Bolje da ih je popio, rasipao i izlazio po moskovskim klubovima - ipak bi to bilo korisnije za gospodarstvo. Razvijala bi se industrija zabave. Ali ne, on ih drži u kutijama. Sve dok ti ljudi imaju taj strah, mi ćemo imati svojih problema. Jer novac ne ulazi u ekonomiju.

- Predlažete li opću financijsku amnestiju kako se ljudi ne bi bojali “puštati” novac u gospodarstvo?

Umjesto toga, predlažem ovaj veliki "dogovor" između društva i vlasnika bogatstva, tko god ti ljudi bili.

- Ali ima političara koji predlažu drugi način: oduzeti nelegalno stečeno bogatstvo i podijeliti ga.

Dat ću vam primjer. Francuska, 19. stoljeće, još jedna revolucija. Zastupnički dom donosi zakon o nacionalizaciji Rothschildove banke: njezino bogatstvo mora biti vraćeno narodu. Povjerenici dolaze u Rothschild. Pita: koliko prijavljenih? Oni mu odgovaraju: pa cijeli francuski narod, svih 30 milijuna. "Prekrasno", odgovara Rothschild. - Slažem se. Svaki građanin Francuske može otići na blagajnu i primiti svojih 8 franaka.” Komesari su zaprepašteni: kako - 8 franaka? Pa, odgovara Rothschild, ako to podijelite na sve, onda će svaki dobiti 8 franaka.

U Rusiji se od 2012. broj svemirskih lansiranja prepolovio: sa 33 godišnje na sedamnaest. Nedostaje li državi toliko novca da se štedi i na prostoru?

Ni oni ne štede novac. Jednostavno nema potražnje za svemirskim lansiranjima.

- Imaju li Amerikanci potražnju za komercijalnim lansiranjem?

Rusija trenutno nema nikakve objektivne prednosti da se komercijalna lansiranja naruče kod nas. Ovo je industrija u kojoj svatko svakog poznaje. A svatko tko želi lansirati satelit savršeno dobro zna zašto je raketa pala u Rusiju. Jednom padneš, padneš dvaput - i ispada da igra nije vrijedna svijeće. Uostalom, lansiranja moraju biti osigurana. Osiguravajuće društvo pita: s čime ćete letjeti? Elon Musk? Dobro, ovoliko košta osiguranje. Želite li letjeti s kozmodroma Vostočni? Nažalost, iznos je drugačiji.

Znači li to da svaki ruski satelit lansiran u svjetske oceane povećava troškove budućih lansiranja, čineći ih manje isplativima za kupce?

Sigurno.

Imam još neke statistike za vas. Ruski državljanin posljednji je put dobio Nobelovu nagradu 2010. godine. Imali smo pauzu i više, ali to je bilo početkom 20. stoljeća zbog revolucija i ratova. Što trenutno koči razvoj ruske znanosti?

Pogledajmo tko su bili ti laureati 2010. godine.

- Konstantin Novoselov i Andrej Geim.

I radili su u Nizozemskoj i Engleskoj.

- Game je već bio nizozemski državljanin, ali Novoselov je Rus.

Obojica su napustili Rusiju, samo u različito vrijeme. A ovo je pitanje motivacije. Zamislite: tinejdžer s dobrim mozgom sjedi negdje i čita na internetu da je njegov sunarodnjak dobio Nobelovu nagradu. Kako ljudi oko vas reagiraju na to? Pa, bonus. Pa Nobel. Ako želite u zemlji odgajati buduće laureate, trebali ste poslati avion po Novoselova, osigurati mu najveću dvoranu u Moskvi, odlikovati ga najvišim ordenom, prikazati ga dan i noć na televiziji kao najvećeg ponosa zemlje. S vremenom će rasti broj tinejdžera u zemlji koji shvaćaju da je bavljenje znanošću cool. I roditelji ovih tinejdžera. I šefovi.

- Čini mi se da se znanost bavi iz drugih razloga. A Nobelova nagrada sama po sebi već je poticaj.

I ne kažem da ljude od znanosti treba stimulirati. Društvo treba stimulirati. Dakle, društvo drugačije tretira znanost. Što je učinio drug Staljin kada je htio vratiti Kapicu iz Engleske u SSSR? Politbiro je usvojio posebnu rezoluciju "O Kapici". Jasno je da to nije ono što motivira ljude poput Novoselova. Ali u društvu koje želi odgojiti jednog Novoselova mora odrasti tisuće tinejdžera koji žele studirati fiziku. Mora biti moderan.

- Što vas sprječava da obratite pozornost na ovo?

Postoji željezni indikator koji pokazuje što vlast zapravo zanima, što je perspektivno u zemlji: to su mjesta na koja vlast raspoređuje svoju djecu. Recimo, gdje je prije rata drug Staljin poslao svoje sinove? Najstariji je otišao na artiljerijsku akademiju, najmlađi je stavljen u lovca. Obojica su se borila, stariji je umro. Hruščovljev najstariji sin borio se i poginuo u zračnoj bitci. Mikojanovi sinovi su se borili, jedan je poginuo, najmlađi je postao ispitivač zrakoplova. Što to znači? Tada je bilo jasno da je vojska važna, jer su čelnici tamo slali svoju djecu. Rat je gotov - gdje je Ždanov poslao sina? Za znanost. Jurij Ždanov bio je ozbiljan kemičar. Berijin sin postao je dizajner raketa. Kao Hruščovljev najmlađi sin. Svi su tada krenuli u znanost. Ljudi su shvatili: da, znanost je ono što vođe stvarno gledaju, ona obećava. Tko je bio Brežnjevljev sin? Zamjenik ministra vanjske trgovine. I bio je zaslužan za izgradnju plinovoda. Tko je bio Andropovljev sin? Zamjenik ministra vanjskih poslova zadužen za predstavništva za trgovinu plinom i naftom.

- I narod je shvatio: u trgovinu i naftu.

Do 1980-ih ljudi su shvatili: ovamo treba poslati sav ovaj komunizam, jer pogledajte gdje vođe raspoređuju djecu. Tamo tražite budućnost zemlje. Čak i sada, da biste razumjeli kako lideri vide budućnost zemlje, morate pogledati njihovu djecu.

- Kako možete gledati na to ako sve više imaju djecu u drugim zemljama?

To je to. Ili u upravi državnih korporacija.

- Možete li predvidjeti sljedeći trend? Gdje će nova generacija tehnokrata početi smjestiti svoju djecu?

I sve je na istom mjestu. Ništa novo se nije pojavilo.

Znate li koje su riječi prepoznate kao riječi 2017. godine? Renoviranje, bitcoin i hype. Vjerojatno vas neću pitati za hype...

Da, razgovarajmo o renoviranju. Statistički, u Rusiji je 90 posto svih investicija raspoređeno u četiri područja: obnova Moskve, most preko tjesnaca, plinovod Snaga Sibira i još neki projekti na Dalekom istoku. Svi. Ostalo su lokalni projekti, uz potporu lokalnih vlasti.

Kao ovo? Sve su to projekti koji ne mogu vratiti uloženo, neće donijeti prihod. Općenito su neprofitabilni.

Dakle, ne ostvaruju nikakav prihod. Ali neki ekonomisti, koji su očito čitali Keynesov udžbenik u popularnoj verziji, imaju ovu ideju: ako uložimo novac u nešto, to će sigurno imati višestruki učinak. Kad gradimo most, dobavljači, recimo, lopata zarade, a onda će si nešto kupiti.

- Nije li tako?

Stvarno je ovako funkcioniralo. U Africi 1960-ih. Tamo su izgradili cestu do mora - i to je naglo povećalo BDP po glavi stanovnika. Prije toga BDP je bio 100 dolara, a sada je odmah postao dvjesto dolara. Ali mi još uvijek nismo Afrika.

- Dakle, treba ulagati u očito neisplative projekte, poput obnove?

Ljudi ulažu u takve projekte jer postoje ljudi koji se bogate upravo na tim projektima. Sjećate se, postojao je takav staljinistički narodni komesar - drug Kaganovič? Rekao je: svaka nesreća ima ime, srednje i prezime. Dakle, svaka proračunska milijarda potrošena na kojekakve mutne projekte također ima ime, patronim i prezime.

Na drugom mjestu po popularnosti je riječ "bitcoin". Zašto naše vlasti toliko ne vole kriptovalute? Nije li ovo način da se zemlja osamostali od dolara?

Ovo je način da ljudi steknu neovisnost o rublji. Osjeti razliku. Što je tako fascinantno kod Bitcoina? Donedavno je “ovo” koštalo 10 centi, a odjednom bum - košta deset tisuća dolara.

- A druga stvar je da novac nastaje ni iz čega.

Ne "ni iz čega", nego iz matematičkog algoritma, iz struje, iz tehnologije. A što je najvažnije, vlasti na njega stvarno ne mogu utjecati. Ovo je potpuno neovisna stvar. Ali matematiku ne možete prevariti. Zapravo, Bitcoin je samo neka vrsta obračunske jedinice. Iako u budućnosti može obavljati sve funkcije novca. Može služiti kao sredstvo plaćanja, može služiti kao pohrana vrijednosti, može osigurati transakcije.

- Što je potrebno da ova jedinica počne služiti kao takvo sredstvo? Može li se pretvoriti u pravi novac?

Ovo je već novac.

- Ne, novcem kojim se može platiti u trgovini.

Novac može biti sve što smatramo da je. Zašto komad papira od 100 rubalja ima ikakvu vrijednost?

- Zato što ima robni ekvivalent.

I zato što znamo da ga možemo zamijeniti za ovaj ekvivalent. Na isti način možemo znati da ćemo kupiti neku robu kriptovalutom. Što više ljudi želi koristiti bitcoine, to će više izgledati kao pravi novac. Uspon Bitcoina bit će osiguran ako američka vlada iznenada odluči ubirati porez od njih. Iako doista još nema puno ljudi spremnih koristiti ga.

Osoba koja se odluči koristiti kriptovalutu mora razumjeti kako ta stvar funkcionira, odakle dolazi?

Ne, njemu je dovoljno znati da određenu robu može platiti određenom količinom kriptovalute. Nekad davno, novčanica je bila jednostavno zadužnica, obveza zajmoprimca da plati vjerovniku, na primjer, u zlatu. Prodavatelja uopće nije zanimalo tko je iskovao zlatnik. Bitno je da je to bio pravi komad zlata. Tada je postalo jasno da se izračuni mogu napraviti i bez pravog zlata. Dovoljno je da zajmoprimac podigne takvu potvrdu i zapravo pristane osigurati svoj dug kreditiranjem drugih zajmoprimaca. Dajući im npr. svoju robu. Tako je započeo ciklus novca. U početku je novac bio "privatan", a zatim je svaki ured pokušao ponuditi svoje obračunske jedinice. Postojala je prirodna selekcija: IOU banaka koje su se ponašale najkorektnije imale su sve veću potražnju. Ista stvar će se na kraju dogoditi s kriptovalutama. Oni koji će se ponašati najkorektnije bit će traženi, odnosno neće dopustiti preveliku ponudu i osigurat će veliku brzinu obračuna. I jednog dana će možda zamijeniti uobičajeni novac.

Potpredsjednik Lenjingradske regionalne trgovinsko-industrijske komore

listopada 2012
EVGENY YABLOKOV, DIREKTOR ZAKLADE SIRICOELO, RAZGOVARAO S DMITRIJEM PROKOFJEVIM

Dmitry, znam da ste diplomirali na Predsjedničkom programu 1999. i da ste među prvih sto diplomanata.
Ako me sjećanje ne vara, u prvih četiri stotine, sudeći po broju diplome.

Jeste li ponosni na to?
Da. Mislim da je to u to vrijeme bilo jedno vrlo uspješno iskustvo koje mi je zaista puno dalo.

Što vas je potaknulo na upis u Program?
Bila je to vrlo sretna slučajnost za mene, jer sam prije toga studirao u Nizozemskoj, a moje sudjelovanje u Predsjedničkom programu postalo je svojevrsni nastavak studija u Amsterdamu.

Je li to bila poslovna edukacija?
Da, to je bila poslovna edukacija, stažirao sam na amsterdamskoj zračnoj luci i napisao diplomski rad na temu “Nezrakoplovni prihodi zračnih luka”, ovo je čisti marketing. I s te strane, s nizozemske strane, preporučili su mi sudjelovanje u ovom predsjedničkom programu. Pretpostavljalo se da ću školovanje nastaviti u Nizozemskoj, ali okolnosti su se složile da sam završila u Velikoj Britaniji... A isprva je to bilo Sveučilište Wolverhampton, njegova poslovna škola i praksa u Škotskoj, na aerodromu u Glasgowu.

Sukladno tome, jeste li imali staž prema predsjedničkom programu u Engleskoj?
Da. Nizozemci su me preporučili za sudjelovanje u Predsjedničkom programu i otišao sam u Englesku.

Ispada da su okolnosti bile vrlo uspješne?
Sve je ispalo jako dobro. Moram odati priznanje da je bila vrlo uspješna, jaka grupa s kojom sam otišao. I dalje održavam odnose s Andrejem Altuhovim, koji je značajna osoba u izdavačkoj industriji, u pitanjima uštede energije i energetske revizije. Izdaje niz časopisa na ovu temu i naš je vladin stručnjak za energetska pitanja. I dalje smo u kontaktu s njim, sreli smo se tada na predsjedničkom programu.

Kako je Program utjecao na razvoj vaše buduće karijere?
Ja sam se, u dobrom smislu te riječi, godinama „hranio“ ovim programom, jer sam zahvaljujući činjenici da sam ga diplomirao, upoznao Vladislava Ljvoviča Raskovalova, i on mi je dao takvu ponudu, rekao: „Hoćeš li želio pokušati podučavati? Štoviše, nisam imao nikakvu namjeru predavati, nisam imao pojma kako se to radi, a nije mi ni palo na pamet. Međutim, uspjelo je. I počeo sam podučavati za one koji dobivaju drugo obrazovanje, posebnu obuku. Postojao je institut pod nazivom "Perspektiva", gdje je bivše vojno osoblje prolazilo prekvalifikaciju. Tamo sam počeo predavati marketing. I onda je krenulo... Na Akademiji međunarodne banke, na Akademiji narodnog gospodarstva. Postao sam prilično poznat u svom području.

Predaješ li i sada?
Eto, sada u manjoj mjeri. Ali, naravno, i dalje držim predavanja, neke posebne tečajeve, majstorske tečajeve.

Možemo reći da vas je predsjednički program u ovom slučaju gurnuo...
Da da. Predsjednički program, recimo, dao je našem gospodarstvu još jednog vrlo dobrog učitelja marketinga. I onda sam kroz tu nastavu došao do novinarstva i do ekonomsko-političkog novinarstva i, zapravo, postao i novinar.

Odnosno, pokazalo se da je to prava prekvalifikacija?
Da da da! Ovdje, zapravo, rezultat ovog Programa nije bio samo da su se dobila neka nova znanja... U principu, neke osnovne stvari, to je sve što sam ja znao... Ali činjenica da je otkrivanje ljudskih potencijala, sposobnosti, to je to. Glavni cilj Programa, kako ja to vidim, nije samo stjecanje posebnih znanja, već i stjecanje određenih vještina te oslobađanje ljudskih potencijala. Ovo je veoma važno! Evo mog primjera - ovo je klasičan slučaj kada se sudbina osobe stvarno promijenila nakon Programa. U određenoj mjeri.

Koji je bio Vaš projekt dok ste studirali na Predsjedničkom programu, tema Vašeg diplomskog rada?
Tema rada bila je upravo vezana uz reorganizaciju tvrtke s kojom sam tada surađivao. Radilo se o uvođenju onih mehanizama upravljanja i planiranja kojima su me tada stvarno učili u Britaniji. I moram reći da su u proteklih desetak godina neke stvari već izbrušene do oštrine žileta, a tehnike i mehanizme koje sam savladala uspješno sam primijenila kako u svojoj ordinaciji, tako i u tvrtkama klijenata s kojima sam surađivali. Postao sam aktivan poslovni savjetnik i to je donijelo uspjeh. Čini se da su to jednostavne organizacijske tehnike, nema tu nekih posebnih tajni... No pokazalo se da su vrlo učinkovite ako se pravilno koriste.

Smatrate li projekt završenim?
Da, definitivno, definitivno. U tom smislu sam imao sreće.

Koliko je po Vašem mišljenju Program za mlade menadžere učinkovit i koristan?
Jako korisno. Ali kao i svaki drugi alat, koristan je ako se pravilno koristi. Vjerujem da je predsjednički program alat za otkrivanje vaših sposobnosti. Da, stjecanje znanja je vrlo važno, ali puno je važnije ako se prema Programu – u engleskom jeziku postoji pojam “challenge” – odnosite kao prema određenom izazovu koji morate savladati, a kroz svladavanje tog izazova otkrivate svoje sposobnosti , svoj potencijal i stvarno možete promijeniti svoju sudbinu, na dobar način.

Predsjednički program danas ima 15 godina. Ovo je, općenito, dugo vrijeme. Trebaju li prilagodbe uzimajući u obzir ekonomsku, socijalnu i političku situaciju koja je sada u zemlji?
Čini mi se da Program još uvijek nije poznat. I, naravno, te bi prilagodbe mogle biti usmjerene na povećanje prestiža Programa i njegovu određenu transformaciju. Budući da se pokazalo da sam tri puta studirao na Zapadu i zadnji put magistrirao – s punim radnim vremenom – u Francuskoj u proljeće ove godine, mogu reći da se zapadna sveučilišta, zapadne poslovne škole i sveučilišta uvelike transformiraju u skladu s s izazovima i zahtjevima koji im se postavljaju. Odnosno, organizacijska kreativnost i kreativni napredak koji sam promatrao - studirao sam u Europi kasnih 90-ih, a studirao sam sada početkom 10-ih - je ogroman. Napredak je ogroman, a oni vrlo brzo reagiraju na sve. Naša su sveučilišta još uvijek manje dinamična. Stoga bih napravio ono što se zove ponovno pokretanje Programa na novoj razini kvalitete.

Što se tiče sadržaja, forme, povećanja količine teorije?
Ne, povećanje broja različitih vrsta praktične nastave i projekata. Povećanje, recimo, europske komponente. To su prakse i pripravnički staž. U ovom pravcu. I selekcija, recimo... selekcija kadrova. Treba uključiti istinski motivirane ljude, ljude orijentirane na karijeru koji se žele razvijati uz pomoć ovog Programa. Bilo je vrijeme kada je, krajem 90-ih, stvarno bilo jako motiviranih momaka. Tada je bio veliki uspjeh doći tamo. I onda morate shvatiti da se sada ovaj Program suočava s velikom konkurencijom, jer postoji ogroman broj ljudi koji sada idu... ne ogroman broj, ali veliki broj ljudi koji idu tamo studirati. Naši sustavi obrazovnih standarda približili su se europskim. Među sveučilištima postoje programi koji se natječu, posebno usmjereni na različite zajedničke diplome, itd. Odnosno, veća je konkurencija. I stoga Program, naravno, mora doživjeti određenu transformaciju. Za to ima odličnu podlogu da radi možda i na višoj, kvalitetnijoj razini. I dalje je jako dobra. Ali postoji svaka prilika da postanete još bolji, da zauzmete, možda, povlašteniji položaj zahvaljujući nazivu "predsjednički". I tu se, naravno, vlasti moraju pridržavati određene politike. A kad bi diploma diplomanta služila ne samo kao ključ koji otvara vrata određenih ureda, nego i kao plus, bila bi tako definitivan jamac.

Naša Zaklada je nedavno potpisala sporazum o suradnji s Lenjingradskom trgovinskom i industrijskom komorom i stvarno se nadam da ćemo iduće godine komunicirati kako bismo promovirali Program. Konkretno, znam da Komora danas broji oko pet tisuća organizacija članica, pa ćemo u skladu s tim uspjeti popularizirati Program i privući istinski motivirane ljude. Također želim da iz same Komore u Program dođu mladi, perspektivni kadrovi.
Dodao bih još jednu stvar koja bi, po mom mišljenju, trebala odigrati veliku ulogu u poboljšanju kvalitete poslovnog obrazovanja i njegovog prestiža, a time i samog Programa. Sve zapadne poslovne škole podučavaju ljudi ne samo s tako velikom akademskom "pozadinom". Tamo predaju ljudi koji su napravili karijeru u menadžmentu. Postoji vrlo velik broj ljudi s uspješnim karijerama menadžera ili poduzetnika. Ovo je vrlo važno, jer studenti Programa pred sobom vide velike praktičare koji, unatoč tome, mogu izvrsno podučavati. A ovo podučavanje u poslovnoj školi smatra se prestižnim. A u Francuskoj je, na primjer, nemoguće zauzeti određene vodeće pozicije u velikim korporacijama ako kandidat nema iskustva u nastavi u poslovnoj školi. Koja je tu logika? Ako imate takvo nastavno iskustvo, to znači da znate kako, možete prenijeti znanje i iskustvo svojim podređenima, razvijati ih itd. i tako dalje. Stoga, takvi napredni karijeristi, nastoje dobiti priliku podučavati. I bilješka se pravi u osobnom dosjeu, što je vrlo važno: ovo je zanimljiva osoba, on ne samo da zna kako voditi, on također zna kako poučavati, odabrati osoblje, to se smatra važnom vještinom za vođu.

Čini mi se da nastava služi više od samog razvoja karijere. Ovo je također samoostvarenje. A vaše učiteljsko iskustvo još je jedan dobar primjer koji može biti koristan drugima.
Da!

Dmitry, hvala vam puno na zanimljivom razgovoru!
Hvala vam!